12 жовтня 2020 р.

ГЕНДЕРНІ ВІДМІННОСТІ У РЕАКЦІЇ ДІТЕЙ НА СТРЕС

Коли дівчатка і хлопчики засмучені, свій стан вони можуть проявляти не однаково. Дівчатка в такому випадку, швидше за все, розплачуться, в той час як хлопчики, цілком імовірно, у щось вдарять або втечуть. Чому ж існують такі відмінності? Відповідь може виявитися набагато більш конкретною, ніж ви думаєте.

Боротися або бігти

«Боротися або бігти» - це природна адаптаційна реакція організму у відповідь на загрози, які сприймаються людиною, будь то серйозна небезпека для життя і здоров'я, наприклад, така, як автомобільна аварія, або ж загроза для своєї власної самооцінки - така, як значне життєве випробування. Суть того, що відбувається, полягає в тому, що організм (тіло) готується захищати себе від небезпеки, що насувається, або ж вирішує від неї втекти.

При цьому відбуваються наступні фізіологічні зміни:

серце починає битися швидше, щоб скоріше доставити кров до м'язів, мозку і, як наслідок, підвищується тиск;

дихання стає глибоким і частим, що забезпечує великою кількістю кисню, щоб організм міг виробити додаткову енергію від підвищення цукру в крові у цей момент;

розширюються зіниці очей, щоб краще бачити, як насувається небезпека.

Хоча дівчатка теж відчувають таку відповідь, як боротьба або втеча, хлопчики переживають більш потужну активацію цієї фізіологічної реакції на сприйнятий стрес. Коли хлопчик стикається з ситуацією, яку розцінює як загрозливу, він може відреагувати раптово і його поведінка стане проблемою для оточуючих. Тому, дітей треба вчити керувати сильними емоціями та, якщо ніхто не показав хлопчикові, як контролювати свою реакцію, він не зможе зрозуміти, чому ж іншим людям так не подобається його поривання.

До стратегій, які можуть допомогти хлопчикам керувати своєю реакцією на стрес, у тому числі належать наступні:

Коли ваш маленький син схвильований, заохочуйте його пробігтися вздовж периметру ігрового майданчика або покидати чим-небудь у створені для цього мішені.

Хлопчика більш старшого віку вам вже потрібно буде навчити, як керувати своїми раптовими сплесками емоцій. Важливо допомогти дитині навчитися опановувати це хвилювання, розуміючи при цьому, що реакція абсолютно нормальна і навіть необхідна. Чого не повинно статися, так це того, що хлопчик засвоїть, що він взагалі не повинен реагувати, тому важливо, щоб він зрозумів, що його реакція має знаходитись у відповідності з ситуацією. На дитячому майданчику зовні він може бути гучним і галасливим, але всередині себе самого він повинен використовувати більш спокійний голос.

Єдина частина відповіді «боротьби або втечі», яку можна усвідомлено контролювати, - це дихання. Уповільнення частоти дихання сприяє також і уповільненню інших реакцій організму. Йогівське дихання - це відмінний спосіб допомогти хлопчикам навчитися контролювати свої фізичні реакції, причому освоїти цю методику можуть навіть наймолодші діти. Єдине, вам потрібно проконтролювати, щоб ваш син не дихав занадто глибоко, оскільки це стане зайвою гіпервентиляцією.

Якщо ви попросите хлопчика зупинитися на місці і відповісти на питання, це допоможе йому краще подумати над ситуацією. Існує все більше й більше доказів того, що детермінанти мозкового кровотоку у хлопчиків пов'язані з симпатичною нервовою системою, а у дівчаток - з парасимпатичною. Це означає, що якщо постояти трохи або вийти на вулицю, де більш свіже й прохолодне повітря, то така дія дійсно по-справжньому може поліпшити здатність хлопчиків мислити ясно.

Якщо ви хочете привернути увагу хлопчика, вам, швидше за все, для цього знадобитися використовувати більш гучний голос. Не крик, а просто голос трохи голосніше. Розмова з засмученим хлопчиком дуже тихим голосом може означати, що він навіть не чує, про що ви йому говорите.

Турбота та підтримка

Професор UCLA, доктор Шеллі Тейлор та її колеги припустили, що жінки, і зокрема дівчата, можуть бути менш схильні реагувати на стрес потужною відповіддю «боротися або бігти». Незважаючи на те, що на таку реакцію в певних ситуаціях здатні всі дівчатка, все-таки в більшості випадків, швидше за все, вони дадуть відповідь тим, що Тейлор та її колеги назвали реакцією «турбота і підтримка».

Дівчатка в стані стресу, більш імовірно, звернуться до інших дівчаток за підтримкою і захистом одна одної від погрози, що ними сприймається. Саме соціальна підтримка допомагає їм керувати своєю реакцією на стрес. Однак, в інших ситуаціях така виражена схильність покладатися на соціальну підтримку, може поставити дівчаток під загрозу. Наприклад, під час тестування або контрольної роботи в школі прохання про допомогу і підтримку буде недоречним, оскільки буде розцінюватися учителем, як певна хитрість в спробі дізнатися правильні відповіді в однокласниці.

Якщо ви підозрюєте, що ваша дочка стривожена у зв'язку з майбутнім тестуванням, важливо втрутитися перш, ніж проблема посилиться ще глибше. Ви можете допомогти дочці, навчивши її способам розслаблення в умовах стресу.

Стратегії, які допомагають дівчаткам справлятися з їх тривожністю і хвилюванням в стресових ситуаціях, можуть бути наступними:

попросіть вчителя, щоб під час контрольної їй дозволялося вставати з-за столу і підходити до вікна, це допоможе знову сфокусувати увагу і відновити внутрішній спокій;

навчіть її практикувати глибоке дихання або «дихання животом», сидячи за робочим столом;

навчіть її використовувати візуалізацію, щоб вона могла уявити мирне, заспокоююче місце;

все це, як правило, буде корисним для школярки, і вона зможе заспокоїти себе і зосередитися в стресовій ситуації іспиту.

Є також і більш загальні стратегії роботи з дівчатками, наприклад, наступні:

якщо ви хочете привернути увагу дівчинки, ви повинні використовувати тихий і спокійний тон голосу, який не викличе в неї ще більшого хвилювання;

в подібній ситуації найгірше те, що буває важко виявити, наскільки сильно засмучена і схвильована дівчинка, оскільки в проявах вона може бути дуже тихою. Першою яскравою ознакою того, що вона серйозно засмучена, може стати її плач або неможливість відповісти на просте питання. Під час реакції «турбота і підтримка» кров спрямовується в центр тіла, подалі від великих м'язів і дівчинці важче рухатися. Тому так часто складно розпізнати їх переживання і помітним стає лише вже глибокий стан.

Висновок

Розуміння відмінностей у фізіологічних і емоційних стресових реакціях між хлопчиками і дівчатками дозволяє батькам і педагогам більш тонко підбирати свої відповіді та стиль спілкування з ними в період стресу, а також допомагає дітям сформувати ефективні копінг-стратегії (стратегії подолання).

Джерело:childdevelop

Немає коментарів:

Дописати коментар